maandag 25 mei 2015

Ooit van heuten gehoord?

Een kimmetje in Noordwijk
Ik ben opgegroeid in Noordwijk, maar mijn middelbare school stond in Katwijk. Pas toen ik daarheen ging, leerde ik allerlei Noordwijkse woorden. Of eigenlijk kende ik ze al, maar ik kwam er toen pas achter dat ze typisch Noordwijks waren! Zo hadden de Kattukkers het over een zwin of zwinnetje, terwijl ik de ondiepe strook water op het strand ‘kim’ of ‘kimmetje’ noemde. Ik had nog nooit van een ‘zwin’ gehoord en begreep toen pas waarom een straatje bij mij in de buurt dat vlak bij de Branding en de Deining lag, Zwin heette. Ook leerde ik bij het vak Nederlands dat een klucht een blijspel was. Dit woord werd voor mij een homoniem, want klucht gebruikten wij altijd voor een steile heuvel die je bijvoorbeeld opfietst. En als ik aan mensen vroeg of ze het woord ‘slop’ of ‘sloppie’ kenden, moesten ze altijd lachen - nog steeds trouwens, nu ik naar de universiteit in Leiden ga - terwijl het voor echte Noordwijkers doodgewoon 'steegje' betekent. 

Zo zijn er wel meer Noordwijkse woorden of woorden uit het Strandhollands (een overkoepelende term voor de varianten van het Nederlands die in Zandvoort, Noordwijk, Katwijk en Scheveningen worden gesproken). Het woord ‘heuten’ bijvoorbeeld is ook wel bekend in Katwijk. Toen ik aan studiegenoten in Leiden vroeg of ze wisten wat 'heuten' is, was het enige wat bij ze opkwam "een slechte Hollandse uitspraak voor het Duitse woord voor vandaag". Nee, heuten betekent een poeier geven, ergens hard tegenaan slaan of schoppen. Zo mochten we op de basisschool tijdens het zaalvoetballen bij gym nooit heuten. Mijn broertje herinnerde zich dat de gymjuf dan altijd riep: “Niet heuten, peunen of poeieren!” Je kunt ook iets of iemand een heut geven. Dan is ‘heut’ dus een zelfstandig naamwoord dat trap of klap betekent. Hij gáf ‘m toch ’n heut… 

Heb jij ooit van het woord ‘heut’ of van ‘heuten’ gehoord? Laat gerust een berichtje achter. Ik ben benieuwd wie het kent!

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk om te lezen. Het komt allemaal zeer bekend voor inderdaad. Opgegroeid in dezelfde wijk in Noordwijk als de schrijfster van dit artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Lisse (vlakbij Noordwijk) is dit ook bekende spreektaal. Het werkwoord "heuten" kun je in erg plat taalgebruik ook vinden in zinnen als 'dit eten is niet te heuten' wat neerkomt dat het eten niet lekker is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wordfeud accepteert Heut. Dank
    Katwijk

    BeantwoordenVerwijderen