maandag 19 oktober 2015

Leger is voller dan leeg

Hou je vast. Dit wordt ingewikkeld.

Ik ging zaterdag de plee schrobben. (Mijn moeder vindt het maar raar dat ik het zo noem. Het klinkt volgens haar heel vies, alsof ik aangekoekte resten van de bril af moet boenen, terwijl onze wc's eigenlijk altijd redelijk schoon zijn. (Omdat ik elke week de plee schrob.) Maar zelf vind ik het wel leuk klinken, plee schrobben. "Het zal wel iets studentikoos zijn", zei mijn moeder, maar dat is niet zo.) Ik had hiervoor natuurlijk allesreiniger nodig en er waren twee flessen, één met een groene vloeistof en één met een groen-blauwe. Elke week neem ik weer een ander, maar eigenlijk is het handiger als ik er eerst één opmaak, zodat er weer wat ruimte vrijkomt in het schoonmaakspullenkastje. Ik besloot de fles te kiezen waar het minste in zat, maar dat was niet zo makkelijk. Ze waren namelijk beide ongeveer even vol en de vormen van de flessen waren ook nog eens heel anders, dus liep ik de woonkamer in om mijn ouders plus broertje om raad te vragen. Toen gebeurde het!

Ik wist niet wat ik moest zeggen! Want hoe vraag je dat nou? "Welke fles is leger?" Nee, ze zijn alle twee bij lange na niet leeg. Leeg is als er niks meer in zit. Ze waren beide halfvol! M'n broertje suggereerde: "Welke is voller?" Maar ja, dan ontwijk je gewoon de "leeg-kwestie". Da's niet eerlijk. Bovendien kun je dat niet vragen als je tien flessen hebt, want dan moet je negen keer de vraag stellen en telkens een fles apart zetten. Ik kon natuurlijk ook vragen: "Welke fles is minder vol?", maar ook dán ontwijk je de kwestie. Tja, misschien moet je het dan toch maar zo zeggen: "Welke is leger?", waarbij leger alsnog betekent: met een inhoud van zo'n 400 ml. En echt leeg is de fles pas bij een inhoud van 0 ml. Dus leger kan gewoon voller zijn dan leeg!!! Bizar.

Trouwens, als je wilt weten hoe ik de knoop heb doorgehakt: Ik heb beide flessen gewogen en de lichtste gekozen. (De dichtheid van de afzonderlijke vloeistoffen en het gewicht van de flessen zelf heb ik maar verwaarloosd.)

2 opmerkingen:

  1. In het Maastrichtse station hing in de jaren zeventig in neonletters de reclamekreet: "De Telegraaf - het meest complete dagblad" Ik hoef jou niet uit te leggen waarom ik mij daar als scholier al aan stoorde ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een mooie, inderdaad. Wat is completer dan compleet?

      Verwijderen