zaterdag 10 september 2016

Recensie: De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren - Haruki Murakami

De Japanse Tsukuru is kleurloos, want hij heeft in tegenstelling tot zijn middelbare schoolvrienden geen kleur in zijn naam. Tsukuru betekent 'maker' en Tazaki, zijn familienaam, betekent 'veelpunt'. Saai. Zijn vrienden krijgen de bijnamen 'de Blauwe', 'de Rooie', 'Witje' en 'Zwartje'. Ondanks de kleurloze Tsukuru is het vijftal een hechte vriendengroep. Er hangt een harmonie in de groep, zo perfect als je misschien nog nooit hebt meegemaakt. Maar opeens willen de kleuren Tsukuru niet meer zien.

Ze zeggen niet waarom. Tsukuru begrijpt er helemaal niets van. In zijn studententijd verkeert hij een halfjaar lang in een zwaar depressieve staat waarin hij bijna dood gaat. Uit eindelijk komt hij er weer bovenop. Toch houdt het hem zestien jaar later nog steeds in z'n greep als hij datet met een vijf jaar oudere vrouw, Sala. Zij wil niet dat hij ermee blijft zitten. Ze gebiedt hem op onderzoek uit te gaan. "Ik googel ze wel even en dan ga jij ze opzoeken!"

Zo gebeurt het. Langzaamaan komt Tsukuru tot schrikbarende ontdekkingen en blijkt de reden van het breken van de harmonieuze groep helemaal niet zo eenduidig. Er is hier veel meer aan de hand geweest! Iets wat misschien zelfs wel erger was dan de depressieve periode van Tsukuru.

Maar hoe geloofwaardig vindt Tsukuru dat verhaal? Hoe kan zoiets in de werkelijke wereld plaatsvinden? Is er hier sprake van waanbeelden? Nee. Wordt er gelogen? Nee. Is er misschien meer tussen droom en werkelijkheid? Iets wat met ons speelt en waar we geen vat op kunnen hebben?

Misschien moet je daarin geloven om het verhaal te kunnen slikken. Maar moet je dan ook dat vreemde verhaal geloven over die man met de zesde vingers? Die man wist dat hij binnenkort dood zou gaan, omdat hij dat van iemand gehoord had. Niet zomaar iemand, iemand die hem de gave had gegeven om een kleurensilhouet te zien om iedere persoon. Als hij iemand ontdekte met een vale kleur, kon hij de gave (en zijn verkorte dood) aan diegene overdragen.

Of is dat ook maar een verhaal, ook al gaat het over kleuren en magie en staat het in hetzelfde boek?

Geen opmerkingen: