maandag 15 februari 2016

Ik hou van hout!

Pleidooi voor ‘hout’ als werkwoordsvorm



Niemand zegt dit: [ɪk ha͜ut fɑn ja͜u] (‘Ik houd van jou’). Het gaat me om die t-klank. Die laat iedereen gewoon weg bij een persoonsvorm in de eerste persoon enkelvoud (‘Ik hou van jou’), gebiedende wijs (‘Hou je vast!’), of tweede persoon enkelvoud met het onderwerp erna (‘Hou je van kokos?’). Ik begrijp dat wel, want de persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud klinkt ook als [ha͜ut] en als je dus [ɪk ha͜ut] zegt, lijkt het net of je het vervoegen van Nederlandse werkwoorden niet onder de knie hebt. Je zegt ook niet ik vliegt of ik gaat’ of ‘ik loopt. Althans, in het Standaardnederlands! Logisch dus, dat we die t-klank ook niet schrijven.

Meestal niet dan, want hoewel “ik hou van jou” met 428.000 resultaten veel populairder is op Google, krijgt “ik houd van jou” nog steeds 75.400 resultaten. Toch lijkt dit van geen belang, want op de website van Onze Taal staat weliswaar dat beide vormen mogelijk zijn, maar ook vermeldt het genootschap: “Het wél schrijven van de d ('Ik houd van jou', 'Glijd niet uit!', 'Rijd jij of rijd ik?') kan het lezen zelfs bemoeilijken.” Aha! Beide vormen zijn dus mogelijk, maar het liefst hebben we geen d.

Dat die d weg kan vallen zien we ook in het infinitief. [daːɹ ɦa͜uə zə ni fɑn] (‘daar houen ze niet van’) kun je gerust zeggen zonder vreemd aangestaard te worden. Hiervoor is nog geen officiële spelling, helaas. Je moet houden schrijven. Toch zijn er wel creatievelingen die houwen of houen schrijven. Beide vormen zijn te zien op de afbeelding hieronder, gescreenshot van de patriottistische website www.leger1939-1940.nl.



Bron: leger1939-1940.nl

Maar als dat dus kan, ik hou, en als vormen als wij houen eigenlijk ook wel zouden kunnen, omdat ze schattig en een beetje plat Hollands klinken, waarom dan niet gewoon ‘stam + t’ bij de derde persoon enkelvoud? Waarom niet hij hout niet van zuurkool? Waarom is dát nou weer opeens heel erg fout?


Ik pleit voor de spellingmogelijkheid van ‘stam − d + t’ voor persoonsvormen in de derde persoon enkelvoud waarvan het infinitief een niet-verplichte intervocalische d heeft, zoals houden, glijden, rijden.


Lekker makkelijk. Je kunt dan zowel Jan houdt van spellingoptimalisering als Jan hout van spellingoptimalisering schrijven. Ook voor kinderen die leren spellen is het een verademing, want er is minder fout! Welke scholier hout niet van minder rode pennenstrepen door z’n proefwerk, welke student hout niet van minder rode golfjes in z’n Word-document? Open je ogen, schraap je strot en scandeer maar mee: HIJ! HOUT! IS NIET FOUT! HIJ! HOUT! IS NIET FOUT!



Dit bericht verscheen eerder in de Twister van februari 2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten