donderdag 17 december 2015

Geiles Leben met feem veel geld


Vraag me niet hoe ik erbij kom, maar ik vind het een mix tussen dat liedje van Marco Borsato met zijn dochter en Are You With Me van Lost Frequencies. Ik heb het over het nummer van Glasperlenspiel dat vlak onder Adele al weken bovenin de Duitse muziekranglijsten staat: Geiles Leben. De band kan de queen nog net niet van haar troon stoten, maar dat zegt natuurlijk al genoeg: Glasperlenspiel heeft een hit neergezet. Ik heb het nummer nog maar één keer op de Nederlandse radio gehoord, maar ik weet zeker dat het vaker terug gaat komen. Maar wat zingen ze nou eigenlijk?

Ich wünsch' dir noch 'n geiles Leben. Die eerste zin lijkt op: ik wens je nog een geil leven. Oké, ja, bij Duits leer je al heel snel dat 'geil' ook iets als 'geweldig' kan betekenen. Dus misschien: ik wens je nog een geweldig leven.

Volgende zin: Mit knallharten Champagnerfeten. Dus een een leven met knalharten en champagneveten? Interessante vertaling, maar nee. Google Translate geeft het ware antwoord: met keiharde champagnefoetussen. Dus.

De volgende zin is leuk: met feem veel geld, dikke Villen en zonnebrillen. Villen zijn villa's, dikke villa's dus. NEE, ZE ZINGEN GEEN DIKKE BILLEN! Maar feem veel geld? Dat is wel een coole vertaling van superveel geld. Die film was echt feem saai. Ik heb echt feem veel honger. Die som was echt feem lastig. Ik hoor het mezelf al zeggen. Klinkt wel goed. Feem goed. Maar toen ik naar de lyrics keek, zag ik jammer genoeg dat het is: mit fame, viel Geld en zo verder. Fame dus, het Engelse woord voor roem. Ik ging ervan uit dat het een compleet Duitse songtekst was, maar ze moesten weer Engelse leenwoorden gebruiken. Hoewel, leenwoord, zo ingeburgerd is het nog niet, want het zelfstandig naamwoord staat nog met een kleine letter. 

Het nummer is best leuk. Je moet het ook eens luisteren. Let niet te veel op de inhoud, maar luister wel naar de Duitse taal. Is weer eens wat anders, een Duitstalige hit. Maar beter dan Adele? Dat zeker niet. De queen blijft nog wel even op haar troon zitten. Want zij is echt feem goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten