maandag 14 maart 2016

Met je #squad op Insta

Squad. Heel lang kende ik het alleen nog maar van dat nummer van Ali B en zo: Rampeneren. Dat nummer komt alweer uit 2006, trouwens! TIEN jaar geleden! In dat lied noemden ze hun namen en bleek dat de bekende rapper chillde met... de Partysquad.


Die naam van de rapgroep is dus ook waar ik aan terugdacht toen ik op Instagram het woord 'squad' voorbij zag komen. Het wordt gebruikt in de stoere praat van kinderen en tieners, degenen die het ook hebben over 'insta' en hierbij begrijpelijkerwijs het negatief geladen 'gram' achterwege laten. (Je verbaast je over het archaïsche lexicon van de jeugd!) Het liefst zetten ze er nog een hashtagje voor: #squad. Maar wat is dat eigenlijk, squad?

Weet je het niet? Dan ben je vast geen hippe tiener. Een squad is iets als een vriendengroep. Google Translate, die me vandaag bijstaat als definitiegever in plaats van als vertaler, vertelt me dat een squad een kleine groep mensen is die een bepaalde taak heeft. Als voorbeeld geeft -ie "assassination squad". Oei.

Maar wat is er dan zo cool aan? Nou, het is hiphopperig. In 2004 scheen het woord vooral in hiphop-teksten voor te komen, zo schreef ene Greenie op de website van Urban Dictionary.
Maar aangezien het nu al 2016 is, komt de beschrijving van Takarada uit 2014 misschien dichter in de buurt van de (het?) hedendaagse squad.
Supercool dus, om jezelf en je vrienden 'squad' te noemen. Wie wil er niet vergeleken worden met een ghetto gang of een moordenaarsbende? Nou eh, ik en mijn #friends.


PS. Als toetje: Hoe het komt, weet ik niet, maar op de site van Urban Dictionary staan ook gerelateerde woorden waar ik m'n vraagtekens bij heb:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten